COVID-19 בישראל

הצט"מ ידון במתן מנת חיסון רביעית למדוכאי חיסון ללא נוגדנים

מחקר שנעשה ב"שיבא" מצא כי בקרב קבוצה זו רמת הנוגדנים עשויה להיות אפסית לאחר 6 חודשים אצל 50% מהגברים בני 65 ומעלה, ו-30% בנשים בנות 65 ומעלה

בעקבות המלצת המרכז לבקרה ולמניעת מחלות במשרד הבריאות לפיה מדוכאי מערכת חיסונית מעל גיל 18 שעד כה לא פיתחו מספק נוגדנים לנגיף הקורונה, עשויים להזדקק למנת חיסון רביעית, שישה חודשים לאחר שקיבלו את מנת הבוסטר – צפוי להתקיים מחר (ג') דיון בסוגיה הזאת בפורום המשולב של צוות הטיפול במגפות (צט"מ) וועדת החיסונים. הצורך במנה רביעית יבחן גם לגבי חולים במחלות אוטו-אימוניות, מושתלי איברים וחולים אונקולוגיים. כמו כן יעלה לדיון בחינת הצורך לחסן ילדים שהחלימו מקורונה.

כ-1% ממקרי התמותה בישראל הם בקרב מדוכאי מערכת חיסונית. מחקר שנעשה ב"שיבא" ועליו דווח באחרונה ב-NEJM מצא כי בקרב קבוצת חולים זאת רמת הנוגדנים עשויה להיות אפסית לאחר שישה חודשים אצל 50% מהגברים בני 65 ומעלה, ועל 30% מקרב הנשים בנות 65 ומעלה. בקרב גברים מדוכאי מערכת חיסונית בני 45-65 הסיכוי הוא 44%, ובקרב נשים בקבוצת גיל זו – 28%.

באשר לחולים במחלות אוטו-אימוניות – על פי מחקר שנעשה במכון לראומטולוגיה במרכז הרפואי תל-אביב-איכילוב, 86% ממשתתפי המחקר פיתחו לאחר קבלת החיסון נוגדנים ברמה מספקת להגנה מפני הנגיף. שכיחות תופעות הלוואי והחומרה שלהן בקרבם בעקבות החיסון דמו לאלו שדווחו באוכלוסייה הכללית.

באשר לצורך לחסן גם ילדים מחלימי קורונה: על פי נתוני משרד הבריאות מתחילת מבצע החיסונים של בני 11-5 כ-75 אלף ילדים שהם 6% מאוכלוסייה זאת חוסנו במנה הראשונה. בקרב בני 11 שיעור המתחסנים הוא כ-10% בעוד שבקרב בני 5 רק 4%.

פרופ' דוד גרינברג יו"ר החטיבה לרפואת ילדים ב"סורוקה" וחבר בצט"מ ובוועדת החיסונים של משרד הבריאות מצוטט הבוקר (ב') ב"ידיעות אחרונות": "רואים הדבקה חוזרת בקרב ילדים מחלימי קורונה שלא התחסנו, אלא שמספרם קטן מאד". הוא העריך שחברי הפורום המשולב ימליצו על מתן מנת חיסון אחת לילדים מחלימי קורונה, 5 או 6 חודשים לאחר שנקבע כי החלימו.

נושאים קשורים:  מדוכאי חיסון,  קורונה בישראל,  COVID-19 בישראל,  פרופ' דוד גרינברג,  המרכז הרפואי "שיבא",  חדשות
תגובות
07.12.2021, 12:00

בלי קשר לחיסון של קבוצות החולים המיוחדות שהוזכרו בכתבה זו, אני מנצל את ההזדמנות כדי להמליץ לכם מאד להסתכל במאמר שהתפרסם ביום שישי האחרון בעיתון סיינס (אחד משני העיתונים המדעיים הטובים ביותר) על ידי כ-50 חוקרים מאוניברסיטת פילדלפיה ובו נבדקו באופן מפורט ביותר כל האספקטים החיסוניים של אנשים (צעירים) שקיבלו את חיסוני פייזר ומודרנה. מסתבר שלאחר 6 חדשים, לא רק שרמת החיסון אינה יורדת באוכלוסיה הבריאה, היא אף עולה, מאחר שתאי הזיכרון מתרבים במשך תקופה זו ושרשרות הנוגדנים עוברות מוטציות נוספות במרכזי הנבט, כך שטווח הפעילות שלהנוגדנים לוירוס גדל וכושרם לנטרל את הוריאנטים אלפא בטא ודלתא רק משתפר. זה בניגוד גמור למסקנות של אנשי תל השומר על הירידה בחיסוניות לאחר 6 חדשים, כולל המאמר שלהם בניו אינגלנד, מהסיבה הפשוטה שכמות הנוגדנים תמיד יורדת לאחר החיסונים (גם השלישי) כתוצאה מעצם טבעה החסכוני של מערכת החיסון ואינה מהווה בכלל מדד לרמת החיסוניות. מדד זה נקבע רק על ידי המספר והאיכות של תאי הזיכרון שמופעלים במהירות לאחר הדבקה בוירוס או לאחר חיסון נוסף ומפרישים כמות גדולה מאד של נוגדנים חדשים. יש כאן תפיסה מדעית שגויה שמועברת בקביעות לגורמים המוסמכים כמו גם לרדיו ולטלביזיה ואני מתעצבן כל פעם מחדש

אנונימי/ת
07.12.2021, 12:10

העניין, פרופ אילת , שצריך להסביר גם את הקליניקה.
בפועל לאחר חצי שנה התחלנו לראות עליה בתחלואה של מחוסנים וההסבר שלך, גם אם נכון, אינו נותן מענה לעובדה זו

07.12.2021, 22:40

אני, כמובן, לא יכול להתוכח עם הקליניקה. אבל ממה שאני קורא ושומע, הוירוס דלתא אמנם מדביק גם מחוסנים, אבל רוב המאושפזים והחולים הקשים הם אנשים בלתי מחוסנים בעוד שהמחוסנים (הבריאים) עוברים את המחלה בקלות. זה מעמיד בספק את הצורך בחיסון שלישי לאוכלוסיה הכללית. המאמר שהזכרתי מתיחס לכך באופן עקיף על ידי בדיקת קבוצה נוספת של מחלימים שחוסנו לאחר ההחלמה. אנשים אלה דומים במידה רבה מבחינה אימונולוגית לאלה שקיבלו חיסון שלישי. התוצאות היו שרמת החיסון של מחלימים אלה עלתה רק לזמן קצר. נרמז בכך, לדעתי, שהחיסון השלישי יהיה מיותר ויעיל רק לזמן קצר. הכותבים לא רצו להכנס לויכוח המר הזה (גם בארצות הברית) ואמרו רק שלתוצאות שלהם יש השלכות לגבי חיסון הבוסטר. לסיכום, אינני מתנגד לחיסון שלישי כי הוא לא מזיק, בעיקר למישהו (כמוני) שלא סובל מכל תופעות לוואי. אולם לדעתי, מניעת התו הירוק מאנשים שחוסנו רק פעמיים היא שערוריה.

אנונימי/ת
08.12.2021, 06:33

פרופ אילת, התוכל לצרף קישור למאמר?

08.12.2021, 16:19

file:///C:/Users/Hadassah/Downloads/Vaccination%20memory%20(3).pdf

אנונימי/ת
09.12.2021, 06:55

פרופסור, במחילה ממך התכוונתי לקישור מהמרשתת ולא מהנתיב של המחשב שלך בבית החולים (לשם אין לי גישה)